Friday, February 6, 2015

TECHNICAL - Turbokit Setup

Assalamualaikum...

Setelah sekian lama berpengalaman dalam kerja-kerja penambahan turbo pada engine NA.
Saya mendapati ada beberapa setup turbo yg sangat penting tetapi tidak diketahui ramai.

1. Turbo kit dari L900@L700 @L900 dipasangkan pada engine 1000cc dan 850. Hal ini akan     menyebabkan engine back pressure dan overheat.

Kenapa?

Turbokit L900 direka khas untuk kapaciti engin 660cc dan flow exhaust gas adalah sesuai untuk engine berkapasiti 660cc. Dan sekiranya ia dipasang kpd engine berkasiti besar 1000cc.

  • Turbo akan memberi tekanan udara terlalu awal. dan HP pada RPM hujung akan mati. 
  • fuel consumption akan menjadi lagi tinggi berbanding original disebabakn turbo spool awal.
  • engin stress




3 comments:

  1. jd mcam nak mngatasi msalah back pressure dn overheat tu bro?dan kalau 1000cc nak bot on turbo dn brg apa yg sesuai nak dpakai..mohon pncerahan bro..tq

    ReplyDelete
  2. utk mengatasinya..ikut je spec asal.kalau turbokit 660 tu..jgn la pakai kat 1000cc...umpama org dewasa nak pakai baju kanak2.. :)

    setup turbo yg baik...kene ikut capacity dan size turbo

    ReplyDelete
  3. boleh explain lagi tak..ingin juga nak tmbah ilmu nie..kalau 1000,cc bot on bgaimana pulak dgn ecu die..??kena cri ecu turbo juga ke..

    ReplyDelete