Friday, February 13, 2015

TECHNICAL - E.C.U Setup Bolt On Turbo

Assalamualaikum...wbt
Dah tiba masanya untuk saya menerangkan tentang kepentingan Engine Management terhadap Engine yang telah diturbokan. Ramai dikalangan kita yang masih tidak percaya tentang kepentingan engine management dan kebanyakkan engine BOT yang tidak memasang engine management selalunya pecah. Sama ada piston cair, piston kecut atau plug pecah. Hal ini kerana AFR LEAN@ ignition advance akan menyebabkan piston cair atau pecah.



Seperti yang kita sedia maklum bahawa ECU NA mempunyai kadar bacaan Tekanan Map Sensor 1 bar iaitu 14.7psi vaccum tanpa tekanan. dan sistem turbo pula akan memberi tekanan pada engine. Oleh yang demikian, Map sensor N.A tidak akan mengesan bacaan tekanan lebih dari 1 bar. iaitu 0.1bar keatas dan hanya membaca nilai vacum bawah 1.0 bar hingga -1.0bar. Apabila ecu mengesan bacaan lebih pada 1 bar iaitu dalam keadaan turbo memberi tekanan pada engine, ECU N.A akan menyekat Minyk keadaan ini dipanggil boost cut @ Fuel Cut. Apabila Fuel Cut berlaku AFR akan menjadi Terlalu lean dalam keadaan inilah piston akan cair,



Apabila situasi ini berlaku, Engine management adalah jawapannya. Engine management akan berfungsi untuk mengawal injector duty cycle, ignition dan MAP. Contoh emgine management yang berada dalam pasaran malaysia adalah :-
- Apexi Safc
- Greddy Emanage
-AEM FIC6
-Haltech
-Links
-ETC


7 comments:

  1. salam..kalau kita x nak psg fuel regulator tp kita psg management teros boleh ke? mohon pncerahan..tq

    ReplyDelete
  2. ws..boleh tpi sesetengah engine management je yg support...se eloknya masukkan regulator adjustable lah

    ReplyDelete
  3. ohh mcam tu ye..skrang ni sy tgh keliru mana 1 nak pakai.. safc atau fuel regulator sbb mslh keta sy aritu lepas bot on tp minyak petrol trlalu rich,asap hitam kuning2 klua..pstu pnggunaan mnyak petrol trlalu kuat..

    ReplyDelete
  4. ohh mcm tu ye..skrang ni sy keliru mana 1 nak pakai safc atau pn fuel regulator..sbb aritu keta sy lepas bot on tp minyak petrol trlalu rich,asap hitam kuning2 klua..pnggunaan mnyak ptrol trlalu kuat lah..

    ReplyDelete
  5. Kalau alza standart just bolt on turbo boost 0.5 ,x lenjan saja pakai nak picup jer tampa manegment ok x?

    ReplyDelete
  6. kalau afr lean...akan menyebabkan engine pecah atau piston cair

    ReplyDelete