Saturday, February 7, 2015

ECUFLASH Dyno Tuning - SATRIA NEO 4G63T 293PS

Ramai tidak sangka kereta keluaran proton ini bernadikan Engin 4G63T dari Mitsubishi Lancer Evolution 6 RS. Barang dalam engin ini masih dikekalkan dalam keadaan asal kilang tanpa penukaran camshaft dan piston.
Modifikasi kecil melibatkan penukaran turbo header asal kepada Banana dan penambahan Wastegate dari jenama Turbosmart 38mm. Untuk menaikan tekanan turbo, pemilik ini menggunakan boost controller dari jenama blitz.
 Semasa sesi dyno tuning berlangsung, engin ini mengalami miss firing dimana pembakaran tidak dapat dibakar dengan baik. Dengan itu kami menukarkan Spark Plug dari jenama Nology dan memgukur semula kadar kesesuaian Plug Gap.
 Sebelum Tuning 205.63PS @1.05bar
Selepas Tuning 268.62PS @ 1.00bar
 Result Akhir 293.83PS @1.24bar

1 comment: